7/19/2012

Pánovi Králičkovi na stope

„Musí tam byť, musí tam byť,“ hypnotizoval som na diaľku pána Králička. Vonku totiž fúkalo ako besné, schyľovalo sa k dažďu. Komu by sa chcelo stáť na ulici v takom počasí? Pán Králiček je totiž outodoorový predavač kávy. Má trojkolku, na ktorej má malý bar, na ňom kávovar a mlynček a v uliciach Bratislavy ľuďom ponúka doslova coffee to go, uňho si totiž nesadnete.


Pán Králiček bol tam, kde avizoval – na Poštovej. Čierna trojkolka s kávovarom, to samo osebe človeka zaujme. Zaujme ale aj káva? Vypýtal som si espresso. Nasledovala otázka: klasické alebo pikolo? Uf.  Akože som nepočul, dobre? Opýtal som sa radšej na samotnú kávu. edit: Kávu má pán Králiček z internetového obchod u Coffeein.sk. Ide o plantážnu kávu z Papuy Novej Guiney a stránka sa zaručila, že ju pre ňu praží pražiar s viac ako dvasaťročnými skúsenosťami. V mlynčeku bola káva predmletá. Zo stroja britskej značky Fracino vyšlo štandardné espresso – káva bola chutná. Stopercentne sa k nej ale vyjadriť nemôžem. Fotenie ma zamestnávalo natoľko, že som espresso nechal smutne stáť a čakať. Dal som si teda ešte cappuccino, nech vidím, čo všetko je možné v podmienkach pouličného predaja. S výnimkou toho, že mliečna pena bola našľahaná inak, než by sa patrilo (ku cappuccinu patrí mikropena ako keby bez bubliniek), chutilo veľmi dobre. Horšie to bolo s otázkou, či si želám navrch aj škoricu. Nie, ďakujem.

Kde je vôľa, tam je cesta

Pán Králiček, to sú vlastne páni dvaja. Pán majiteľ a pán barista. Kým som krúžil okolo vozíka, fotil a pozoroval zaujaté tváre okoloidúcich, prišiel aj pán majiteľ. Dozvedel som sa teda, ako k tomuto, na bratislavsko-slovenské pomery novátorskému konceptu prišiel. Inšpiráciou vraj preňho boli rovnaké „kávové trojkolky“ v Holandsku a Británii. K realizácii svojho nápadu sa odhodlával tri roky. Z Holandska si teda objednal trojkolku s barom, z Británie zase kávovar a mlynček. Podarilo sa mu zvládnuť aj byrokratické naťahovačky s mestom v prípade tohto ambulatného predaja. Dnes preto môžete pána Králička nájsť na dvoch miestach: cez pracovné dni na Poštovej a cez víkend na nábreží Dunaja pri SNG. To, že si niekto takto ide za svojim snom (a vrazí do toho skutočne nemalé peniaze) sa mi veľmi páči, už len preto si pán Králiček zaslúži podporu. Je to iné, je to nové, je tu vidieť snahu priniesť do mesta niečo, čo nikde v okolí nenájdete. V záplave uniformných podnikov so zlou kávou a zlým všetkým je to prístup hodný potlesku. 


Čo dočerta je pikolo?!

 Aby som však pána Kárlička neprechválil, mám aj zopár konštruktívne kritických výhrad. Po prvé – neexistuje pikolo. Aby zmätku nebolo málo, na vozíku je tabuľa s ponukou, ktorá ponúka nasledovné: espresso malé, double, americano. Až na to malé (to je to pikolo, ak to správne chápem), ostatné nápoje síce existujú, neviem však, ako ich chápe pán Králiček. Je snáď double espresso doppio, alebo slovenská hnedá polievka s názvom preso? Jedeme dál: cappuccino malé, stredné, veľké. Tu som sa stratil. Cappuccino, vážený pán Králiček, je (podobne ako espresso) iba jedno. Rovnaká veľkostná ponuka je aj pre akési latté. Latté čo? Caffé latte či latte macchiato? V každom prípade, ani jedno ani druhé nemá tri objemy, ale opäť iba jeden. Toto chce rozhodne nápravu a to v záujme vzdelávania zákazníkov a nápravy ich barbarských návykov. Takáto ponuka zároveň žiaľ znamená, že sa vo veci nevyzná ani sám majiteľ/barista. Sorka morka. Čo sa samotnej prípravy týka, aj s ohľadom na podmienky, ktoré predaj na ulici limituje, pomlieť kávu čerstvo pred jej prípavou nie je hádam taký problém. A príprava cappuccina je len vecou zručnosti.

Ako tip pre pána Králička by možno stálo za to v budúcnosti kávy striedať. Prečo nesiahnuť aj po káve z niektorej z lokálnych pražiarní? Máme ich už aj na Slovensku, v susednom Česku je ich hneď niekoľko.

Summa summarum, pán Králiček ma potešil. Svojím nápadom a do veľkej miery aj tým, čo ponúka. Je ešte čo zlepšovať, ale to podstatné už má: nadšenie, víziu a radosť z toho, čo robí. Len tak ďalej, pán Králiček, zastavím sa aj nabudúce!

Buďte aj vy pánovi Králičkovi na stope tu.

19 komentárov:

Luciana povedal(a)...

Otázkou je o čo ide Pánovi Králičkovi, či o navrátenie investícii v čo možno najkratšom čase a následný už len zisk ( získaný čo ako novátorskou formou) alebo o posunutie kávy (i s kultúrou, ktorá k tomu patrí) bližšie k ľuďom a trochu netradičné coffe to go.
V zásade je to asi problém dopytu. na čo sa snažiť nad rámec požadovaného, keď väčšine zákazníkov z radov okoloidúcich stačí káva z ponuky ( hlavne nech mi to za tie peniaze chutí!). minimum zákazníkov tvoria "špekulanti", ktorí chcú vždy dostať kávu so všetkým čo k nej patrí (na Slovensku- malo by patriť).
Každopádne však tento nápad vítam. Možno to chce iba čas a menší tlak zo strany zákazníkov na doladenie niektorých vecí :)
P. S. Inšpirácia Brno
http://www.facebook.com/pages/Kofi-Kofi/194384987247875

Unknown povedal(a)...

Ja pánovi Králičkovi držím prsty. Práve preto, že, ako píšete, väčšine ľudí stačí káva z ponuky, prečo to neposunúť o level ďalej. Z mojej strany to nie je kritika pre kritiku, skôr povzbudenie a inšpirácia. Je to podľa mňa skvelý nápad, preto o ňom ja píšem. "Tlak zákazníkov na doladenie niektorých vecí" sa v tomto meste rovná nule. Vo výsledku potom ľudí zachvacuje eufória aj z vecí, ktoré za to až tak nestoja. A teraz vôbec nenarážam na pána Králička.

Luciana povedal(a)...

Súhlasím, prednedávnom som navštívila jednu populárnu kaviareň v Bratislave a svoje sklamanie som premenila na príspevok na ich nástenke na sociálnej sieti.
Musím priznať, že som si pripadala ako maximálny snob a puntičkár, vidiac predchádzajúce (všetky pochvalné) príspevky na ich nástenke.
Tiež by som privítala viac miest, ktoré by za tú eufóriu prameniacu väčšinou iba z dojmu novosti, stáli.
Kiež by sa na Slovensku našiel barista, ktorý by prišiel s niečím ako brnenské Caffe del Saggio, ktoré je ,vďakabohu, nielen čo sa prístupu ku káve, ale i vzhľadu týka "!staré" :)

Anonymný povedal(a)...

Neviem kedy bol článok písaný, ale momentálne má pán Králiček kávu z Papuy novej Guiney, ktorú dodáva Coffeein.sk. Kávu pražíme vždy čerstvo pred dodaním. Síce niesme Slovenská pražiareň, ale máme vlastného pražiara s 22ročnými skúsenosťami a dobrými kontaktmi na dodávateľov káv. Momentálne by malo byť už na pohárikoch aj malý papierik s infom o káve a chuti, ktorú by ste v nej mali nájsť. (nerobím si reklamu, len vysvetlujem, abyy ste vedlei ako to celé je s tou kávou)

Luciana povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený autorom.
Unknown povedal(a)...

ok, doplnim ako edit.

Luciana povedal(a)...

Zrejme nie. Teda ak som správne identifikovala podnik stavajúci na osobnostiach meruôsmich rokov.
Musím sa priznať, že jeho koncept a aktivity sa mi páčia natoľko, nakoľko sa tušenie, že vzťah ku káve je typicky slovensky komerčný, spája s istotou. Pre tieto dva dôvody sa tomuto miestu cielene vyhýbam (a aj budem).
Miesto, ktoré sklamalo mňa, si imidž štvrtej cenovej, ktorý by názov mohol napovedať, vylepšuje "honosným" La.
Zaujímal by ma Váš tip na kaviareň hlavného mesta, ktorá nesklame, ktorá je na slovenské pomery iná nielen imidžovo, ale aj prístupom ku káve. :)

Unknown povedal(a)...

Luciana, ja sa zase cielene vyhýbam písaniu o kaviarňach hlavného mesta. Nič dobré by som totiž asi nenapísal.

Anonymný povedal(a)...

to je můj sen - koupit si "kavárenské kolo" a obrážet festivaly, příp. se usídlit ve městě..

Anonymný povedal(a)...

Ďakujem za pridanie linku, ale stránka je coffeein a nie coffein :-)

Ja viem, trošku blbý názov. Inak tak, ako sa píše v článku sme sa bavili aj s majiteľom a plánujeme nahodiť 2 mlynčeky, kde sa budú pravideľne meniť kávy. Je to ešte len v začiatkoch a pripravujeme určité vychytávky :-)

Unknown povedal(a)...

Mea culpa, chyba opravená.

dusoft povedal(a)...

ja tym vycitkam rozumiem, ale na druhej strane preco automaticky ocakavas, ze tu ide o fajnsmekerskponuku kavy? podla mna je to klasicka vec typu starbucks (ok, trosku vyssia uroven a menej tzv. sedlak kavy)

ale ludia automaticky ocakavaju na "to go" kavu viacero velkosti.

takze pokus o objektivnu recenziu sa nevydaril. ocakavania zakaznikov su ine. a lepsie nech ponuka X velkosti a rpezije 5 rokov, ako keby to mal za dva mesiace zavriet. aj tak bude realne zit len v sezone marec-oktober... pochybujem ze v mrazoch mu ta elektronika bude fungovat.

Unknown povedal(a)...

odpoved je jednoducha. espresso je iba jedno, rovnako ako cappucino a vsetky ostatne kavove napoje. tie jednoducho viac velkosti nemaju. ja som nekritizoval samoucelne. je to jednoducho nespravne. bodka.neocakavam to automaticky, zial. skor cakam, kedy konecne sa tu zmenia zlozvyky, ktore su povazovane za standard. myslim si, ze je lepsie podavat kavu tak, ako sa ma, lebo je sama osebe dobra, nez touto formou. a ked uz, tak nech tomu daju napriklad iny nazov. je zle nazyvat veci pravymi menami? a je zle dufat, ze konecne clovek dostane to, co caka, ze dostane?

ad "ocakavania zakaznikov su ine". ok, majme teda v ponuke pikolo a preso. nekultivujme svoje navyky, ale pokracujme v zabehanych omyloch. nekritizujme nic a vyhadzujme peniaze za veci, ktore ich vobec nie su hodne.

Luciana povedal(a)...

To "nepísanie", absolútne chápem, mám svoje skúsenosti, pozitívnych je minimum. Čož bolo dôvodom, prečo som sa na Váš tip pýtala, či je kam v BA zájsť a vyhnúť sa sklamaniu.

dusoft
Človek, ktorý očakáva, že v kaviarni dostane to, čo si objedná je automaticky fajnšmeker(snob?)
Ja osobne nechápem, prečo EÚ nariadením neštandardizuje oblasť kávy, keďže sa ukazuje, že nechať to na dobrú vôľu a schopnosti jednotlivých kaviarnikov je absolútne neúčinné.
K pikolu a presu. Len, čo sa dostanem k fotodokumentácii z mojej poslednej návštevy Caffe del Saggio, ukážem Vám ako sa tam lišiacky vysporiadali s týmto typom objednávok. :)

Pan Kralicek povedal(a)...

Dakujeme za kvalitny prispevok na Vas blog. Taktiez dakujeme za pochvalu a cenime si kritiku. Nakolko sme na uplnom zaciatku, mame znacny priestor na zlepsenie a jedna z veci je urcite pomenovanie napojov resp. priprava ponuky. Rozumiem, ze nie kazdemu moze byt pochuti rozna velkost pressa alebo cappuccina, najma ak ako pisete je velkost iba jedna. Avsak ak chceme prezit musime trosku podliehat aj trendom a ten je taky, ze ludia chcu velkosti viac. Ako som spomenul, mame sa kde zlepsovat a verim tomu, ze podobna kritika nam pomoze nastavit fungovanie Pana Kralicka ako aj ponuku tak, aby co najviac korespondovala s ocakavaniami nielen vseobecnej verejnosti, ale aj fajnsmekrov. Nasim cielom je ponuknut nielen nieco ine prostrednictvom zazitku z atraktivneho vzhladu, ale skutocnu kvalitu ktora nas odlisi od inych kaviarni v meste. Verim, ze podobnych prispevkov ktore nam pomozu tento ciel splnit bude pribudat:)

S pozdravom,

Martin Kralik

Unknown povedal(a)...

Ja som rád, že ste zareagovali takto, lebo potom tento blog padol na úrodnú pôdu. Nič z toho, čo som napísal, som nemyslel v zlom. Zároveň by som chcel povedať, že správne pripravené espresso by nemalo byť "ponuka pre fajnšmekrov", ale štandard ;)

Pan Kralicek povedal(a)...

Kvalitne pripravene espresso je pre nas standard ktoreho sa chceme drzat. Preto kazdy den meriame cas extrakcie, nastavujeme tlak, ladime hrubku mletia. Konkretne vcera do pol jednej rana ;)
Ponuku pre fajnsmekrov som mal skor na mysli napriklad moznost vyberu dvoch odrodovych kav.
Este raz dakujeme za prispevok.

Danka povedal(a)...

V Brně dělá stejnou věc Kofi Kofi. Stojí na České u tramvaje. Kdyby měl autor někdy zase cestu do Brna, může porovnat :)

Unknown povedal(a)...

Do brna sa toto leto chystam. Ak Kofi Kofi stretnem a ochutnam, urcite o nich napisem.